Weer volop textielkunst in het Stedelijk Museum

TxP bezocht het vernieuwde Stedelijk Museum in Amsterdam, waar weer volop textiel te zien is. Niet als aparte tentoonstelling of afdeling, maar juist als integraal onderdeel van exposities én de langverwachte collectiepresentatie Stedelijk BASE.

Tekst: Victoria Anastasyadis

In deze nieuwe permanente opstelling, ontworpen door sterarchitect Rem Koolhaas en zijn bureau AMO, worden 700 hoogtepunten uit de rijke collectie van het Stedelijk getoond. Schilderijen naast kleden, stoelen, sculpturen, foto’s, klokken, installaties, interieurstoffen, serviezen, en kamerschermen.

Dwarsverbanden

Het dynamische ‘stratenplan’ van Koolhaas zorgt af en toe voor interessante dwarsverbanden en vergelijkingen. De keuze om disciplines te mengen levert context op. In thema’s als “Bauhaus”, “Scandinavische vormgeving” en “Pop Art” neemt textiel een prominente plek in.

Zo worden de beroemde stalenbuisstoelen van Bauhaus gecombineerd met vooruitstrevende fotografie en een geometrisch wit wollen kleed in verschillende knooptechnieken van Kitty van der Mijll Dekker, evenals theedoeken van haar hand.

Topstuk

Eén van de opvallendste kunstwerken in de hele kelder heeft een aanwezige geur en hangt vanaf het plafond: Gevallen engel (1967) van Jagoda Buić. Het is al heel lang niet meer in het Stedelijk getoond. Dit topstuk vormde het startpunt van de deelcollectie “Toegepaste Kunst: textiel autonoom”. Nu wordt het object geschaard onder het thema “Post-Minimal” en gecombineerd met werk van kunstenaars als Richard Serra en Gordon Matta-Clark. Ook Sheila Hicks is vertegenwoordigd met een ingetogen wit werk (Reprisage, 1973) dat de conversatie aangaat met een rasterschilderij van Agnes Martin en een ingesneden doek van Lucio Fontana. Verfrissend.

"In een bonte zaal hangen textiele werken tegenover elkaar van kunstenaars uit twee generaties die zich door de computer laten inspireren."

Textiel in hedendaagse kunst

Op de eerste etage, waar kunst en vormgeving vanaf 1980 getoond wordt, zijn de schuine wanden losgelaten. In de kunstwereld is de laatste jaren veel veranderd: nieuwe media, schaalvergroting, globalisering. Kunstenaars drukken zich in een veelvoud van materialen uit, waaronder ook textiel. Zo hangen in een bonte zaal textiele werken tegenover elkaar van kunstenaars uit twee generaties die zich door de computer laten inspireren: Peter Struycken (1939) en Rafaël Rozendaal (1980) (lees in TxP 243 een interview met hem).

 

En verder in het Stedelijk

Ook kun je doorsteken naar een zaal uit de tentoonstelling “Jump into the Future”, gevuld met stoffen paddenstoelen en een octopus van Cosima von Bonin. Boven de monumentale trap hangt een enorm beschilderd doek van Keith Haring en beneden zijn in de tentoonstelling “Ik ben een geboren buitenlander” onder andere Vliscostoffen van Michiel Schuurman en een installatie met wandkleed van Otobong Nkanga opgenomen. Kortom: volop textiel in het Stedelijk.

De collectiepresentatie Stedelijk BASE is permanent te zien, “Jump into the Future” tot en met 4 maart 2018, en “Ik ben een geboren buitenlander” en velum Keith Haring tot en met 2 juni 2018.

Hoofdbeeld: Stedelijk Museum Amsterdam, foto: John Lewis Marshall

> Naar het Stedelijk Museum Amsterdam

0 items | € 0

Wil je elke donderdag per mail een artikel over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief