Valeria Faundez: alledaagse objecten als ondergrond voor borduurwerk

Ze werkt onder andere graag met onopvallende objecten, (weg)werpvoorwerpen zonder esthetische waarde, die je in elke winkel of in je eigen huis zou kunnen vinden. Door ze te versieren met haar kleurige (kruis)steken neemt de Chileense Valeria Faundez (1984) de objecten als het ware hun functie af, blijken ze niet meer onesthetisch en zetten ze de kijker aan tot denken. Bijvoorbeeld over waar de grenzen liggen van ons verlangen om dat wat ons omringt, nutteloos of juist aangenaam te maken.

Tekst: Dorothé Swinkels

De tactiliteit van het materiaal speelt een belangrijke rol in haar werk, Ze werkt graag met het contrast tussen het handgemaakte en het industriële, tussen de glans van bijvoorbeeld een plastic wegwerpbeker en de textuur van de draden die het object omvormen, in een nieuw daglicht stellen.

‘Van kunstenaars wordt verwacht dat ze bekende patronen een nieuwe betekenis geven’

Grenzen

Wat Valeria aantrok aan het werken met textiel is het feit ‘dat het een gemeenschappelijke, universele en gevoelige taal spreekt die iedereen kan lezen’. Ze vertelt: ‘Ik zoek graag de grenzen van de techniek op, wil er op niet-traditionele manieren mee werken. Ik wilde bijvoorbeeld een oppervlak als ondergrond waarmee ik met een borduurmachine niet uit de voeten zou kunnen, zo werd het handgemaakte essentieel.’

Ondergronden

Met bestaande objecten als ondergrond werken, was in eerste instantie een esthetische beslissing. Ze vertelt: ‘Ik begon te werken met wegwerpflessen en wasmiddelverpakkingen omdat ik de vormen en kleuren ervan mooi vond. Later ontdekte ik hoe sommige objecten, zoals bijvoorbeeld keukenzeefjes, door hun raster ideaal zijn om met kruissteken op te werken.’ Het idee om een gereedschap, een praktisch object, te transformeren tot een esthetisch, onpraktisch geworden object, werd een logische volgende stap. Wat ze erop zal borduren? ‘Ik weet pas echt of iets werkt zoals ik dacht, als ik ermee aan de gang ga. Soms als ik weet met welk object ik wil werken, doe ik proefjes of maak ik digitale collages om me een voorstelling te maken’, vertelt ze.

Reacties

Mensen vragen haar waarom ze iets moois op een zeef of een stuk plastic borduurt, waarom ze het niet gewoon op stof doet. Voor Valeria is dat precies het breekpunt waar ze naar op zoek is, ze licht toe: ‘Dat is wat de kunst van ons verwacht, dat we weliswaar werken met bekende patronen maar ze een nieuwe betekenis geven’... Haar werk zet aan tot reflectie over onze consumptie, over wat de waarde is van de dingen die we kopen en weer weggooien als rotzooi. Ze vertelt: ‘Ik vind het leuk als de kijker door het zien van mijn werk zich iets gaat realiseren, nog eens goed kijkt en een tweede, bewustere blik werpt.'

> Naar de website van Valeria Faundez

Hoofdbeeld: Valeria Faundez, "Coladores".

Meer

Ana María Hernando maakt de ongekende mogelijkheden van tule zichtbaar
De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
Esther Bornemisza - “Approaches” Modern Fiber Art
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief