Sitsen, schorten en stipwerk in “Contemporary Fashion” in Het Klederdrachtmuseum

Het Klederdrachtmuseum in Amsterdam presenteert actuele mode van spraakmakende, hedendaagse ontwerpers gebroederlijk zij aan zij met historische Nederlandse streekkostuums. De tentoonstelling “Contemporary Fashion: klederdracht in een nieuwe jas” getuigt van een verrassende aanpak die het potentieel van het historisch erfgoed in al z’n glorie toont. Telkens weer raken modeontwerpers in vervoering door de ambachtelijke details, patronen en stoffen van historische kostuums.

Tekst: Edith Rijnja

“Voor mij is belangrijk dat je ziet dat modeontwerpers zich nog steeds laten inspireren door erfgoed”, vertelt Jolanda van den Berg, directeur van Het Klederdrachtmuseum. “Je herkent dit ook internationaal; de aandacht voor folklore en ambacht is weer helemaal terug.”

Staphorster stipwerk

Onder een uitbundige, bloemrijke serie Staphorster kraplappen (mouwloos hes uit één stuk) ontdekken we enkele ontwerpen uit de voorjaarscollectie 2017 “Why is a Raven like a writing-desk?” van de Vlaamse modeontwerper Walter Van Beirendonck. In de prints van colbert, pantalon en het geborduurde shirt, tekent zich onmiskenbaar zijn inspiratiebron af. Van Beirendonck werkte voor deze collectie samen met Staphorster stipper, Gerard van Oosten (zie het interview met hen in TxP 237). Verderop in de zaal zien we de stipwerkstempels.

“De aandacht voor folklore en ambacht is weer helemaal terug.”

Historische stoffen

In samenwerking met Claudy Jongstra ontwierp Alexander van Slobbe in 2002 vilten kostuums gebaseerd op de gestreepte, historische stoffen van klederdrachten rond het Zuiderzeegebied. Viktor&Rolf baseerden zich voor het sitsen jasje in “Contemporary Fashion” op de achttiende-eeuwse pronkdracht van Hindelooper schippersvrouwen: een lange jas van sits, handbeschilderde stoffen in exotische bloemmotieven door de VOC meegebracht uit India.

Textiel Factorij

De vrolijke, speelse creaties van Bas Kosters ontdek je tussen de Markerdracht. Hij ontwikkelde zijn moderne sitsdesigns tijdens een samenwerking met de Textiel Factorij, een project waarin het gezamenlijke textielerfgoed van Nederland en India centraal staat (lees ook dit online artikel of het artikel in TxP 240). De Indiase textielkunstenares Meeta Mastani werkte eveneens met deze organisatie samen. Zij ontwierp met Marlies Visser een hes gebaseerd op de Nederlandse kraplap en de Indiase choli (bloes gedragen bij een sari).

Catalogus

Als aanvulling op de tentoonstelling is een catalogus verkrijgbaar. Naast een toelichting op de modeontwerpers gaat deze in op de historische achtergrond van de verschillende Nederlandse klederdrachten. De tentoonstelling “Contemporary Fashion” is te zien tot en met 31 maart 2019.

> Meer informatie over deze expositie


0 items | € 0