Papier Biënnale Rijswijk: indringende sculpturen van Quentley Barbara

De Papier Biënnale Rijswijk 2020 heeft als thema: thuis. In de open call werd het omschreven als: thuis als de plek in een globale wereld waar een geboorteplaats niet synoniem hoeft te zijn met het gevoel van thuis zijn. Hoe definiëren kunstenaars ‘thuis’ in een snel veranderende wereld?

Tekst: Monika Auch

Het gesprek met curator Diana Wind vond plaats kort voordat de volledige impact van covid-19 duidelijk werd. De pandemie en maatregelen gaven het thema ‘thuis’ een onverwachte, nieuwe betekenis. Van een plek die sommigen maar al te graag willen verlaten is het een beschermende plaats geworden, een kooi opgelegd door de overheid, een regering of regime.

Zo bezien komen veel van de werken in deze Biënnale in een ander licht te staan. Ook het werk van kunstenaar Quentley Barbara.

Nergens thuis

Quentley Barbara (1993) groeide op in Curaçao en studeerde af op de Koninklijke Kunstacademie, Den Haag in 2018. Hij won de Jan Roëde Award met zijn installatie ‘The Foreigners’. Hij voelt zich noch in Curaçao noch in Nederland thuis. Zijn ambivalentie hierover komt tot uitdrukking in indringende sculpturale portretten van zijn familie en vrienden, opgebouwd uit ogenschijnlijk waardeloos materiaal.

"De meesten van mijn familieleden keurden mijn beroepskeuze af"

Heimwee

Hij gebruikt karton en plakband om ruimtes met méér dan levensgrote hoofden of figuren in vervreemde houdingen te maken. Hij zegt: ‘De meesten van mijn familieleden zijn ingenieurs en keurden mijn beroepskeuze af. Ze wilden een toekomst met een stabiel inkomen voor mij. Ik wilde kunst maken die ze begrijpen en waar mijn familie trots op kan zijn. Ik heb ook een beetje heimwee en dit is mijn manier om contact met hen te maken.’

Familieopstelling

Het werk ‘The Foreigners’ met de gigantische hoofden doet denken aan de familieopstelling in een dramatisch toneelstuk. De positie van de hoofden tegenover elkaar duidt op onderlinge communicatie, maar wat hebben ze elkaar te zeggen? Barbara is, als ik hem ontmoet, een goedlachse, erudiete jonge man. Dat intrigeert des te meer. Voor de Papier Biënnale gaat hij op uitnodiging van de curator een site-specific installatie maken.

> Naar de Papier Biënnale 2020

Hoofdbeeld: Quentley Barbara, "The Foreigners", 2018, gerecycled papier en
ducttape/installatie.

Meer

Valeria Faundez: alledaagse objecten als ondergrond voor borduurwerk
Oktober Borstkanker awareness-maand: een sjaal biedt warmte en troost
Lebohang Kganye toont ons wat nergens thuis zijn betekent
Elizabeth Ashdown: a punch of passementerie
0 items | € 0

Wil je elke woensdag per mail twee artikelen over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief