Miyuki Sakai: genaaide illustraties met Japanse verfijning

De Japanse, in de VS werkende kunstenaar Miyuki Sakai borduurt een grote diversiteit aan realistische stillevens die ze opbouwt van alledaagse voorwerpen en etenswaren. Ze creëert bijvoorbeeld op mooie bordjes geserveerde maaltijden, allemaal op haar huishoudnaaimachine. Ze werkt "uit de vrije hand" met de rechte steek en gebruikt ongeveer 200 verschillende kleuren garens. Het is verrassend hoe radicaal verfijnd een traditioneel medium eruit kan zien.

Tekst: Dorothé Swinkels

Aanvankelijk werkte Miyuki als illustrator, maar ze verwisselde kwasten voor een naaimachine en verf voor garens en kan zich nu, met meer dan dertig jaar ervaring, met recht textielkunstenaar noemen.

Haar handschrift kenmerkt zich door verfijning; weelderige kleuren die ontstaan door stapeling van de verschillende gekleurde garens tijdens het naaien, nauwgezette details, bestudeerde compositie, lange, rafelige randen en loshangende draadeinden.

Werkwijze

Ze begint met het groeperen en schetsten van haar "stillevens" op papier, tekent haar schets op stof en gaat aan het werk. Miyuki: ‘Het meest uitdagende deel is het mengen van kleuren garens op de stof. Het is niet zoals water- of olieverf, ik kan niet op voorhand kleuren mengen. Ik bouw op, kleur op kleur, te beginnen met de lichtere kleuren. Als laatste naai ik de contouren in donker gekleurd garen, waardoor het totaalbeeld helemaal verandert.’

"Ik ben eigenlijk een verschrikkelijk slechte naaister"

 

Bewuste fouten

Miyuki is niet bang om “buiten de lijntjes” te gaan, het zijn haar “bewuste fouten". Ze merkt op: ‘Ik werk zo realistisch mogelijk, maar als het werk klaar is, hebben de objecten een totaal ander uiterlijk en gevoel. Door het “stapelen” van mijn naaisteken krimpt de stof. Dat schopt de grootte en lay-out een beetje in de war, dat spreekt me wel aan. Ik hou gewoon van draad, stiksels... de delicaatheid van de garens en hoe krachtig die worden als je de lagen over elkaar heen zet.’

Essentieel

Ze gaat verder: ‘Ik ben eigenlijk een verschrikkelijke naaister, ook al gebruik ik elke dag een naaimachine, ik kan nog geen rechte lijn naaien.’ Pleisters noemt ze essentieel voor haar werk: ‘Ik beweeg de stof willekeurig onder de naald van de naaimachine en soms gaan mijn vingers te ver, recht onder de naald, dan naait de naald mijn vinger, auw!’ Een ander essentieel onderdeel is polyester gesponnen naaigaren - haar favoriete draad is Schappe Spun. Toch nog een stukje thuis: deze draad komt van het Japanse bedrijf Fujix.

Hoofdbeeld: Miyuki Sakai, Oil Vin.

> Naar de website van Miyuki Sakai

Meer

De veelkleurige verticale kleurverlopen van Ulrike Martha Zimmerman
Ana María Hernando maakt de ongekende mogelijkheden van tule zichtbaar
De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief