Minke van de Zande over het maakproces van “Surimono in Silk”

Stap 11: Wachten op garens

Voordat ik hiermee echt van start kon, heb ik vier maanden gewacht op de juiste garens. Het was spannend of het genoeg was. Want het kon zomaar gebeuren dat als je een kleur bestelde, het garen niet meer verkocht werd. Of een totaal andere kleur had. Gelukkig lukt het. Het koperkleurig metallic garen is vlak na mijn bestelling uit de handel gegaan. Op deze foto is het eerste bloemetje af. Een mijlpaal! En laat het nou ook nog passen.

Stap 12: Festonsteekjes

Hier is goed zichtbaar dat ik de lichtblauwe stof in de ronde openingen heb vastgezet met kleine festonsteekjes. Onder de festonsteekjes loopt een platte zijden draad mee, zodat de ronding van de uitsparing mooi glad is afgewerkt. Elke ronding werk ik op die manier af voordat ik er een bloemetje in zet.

Stap 13: Plooien van macramé

Langzaam vult de kimono zich met gebreide bloemetjes. Ook de plooien in de kimono zijn aan het ontstaan. Deze zijn gemaakt van macramé, waarvan de draden met de hand gedraaid zijn. In dit geval heb ik drie kleuren gebruikt. Andere prenten kennen weer andere kleurcombinaties van draad.

Stap 14: Goudborduren

Hier heb ik me voor het eerst gewaagd aan goudborduren. De titel was erg lastig, want ook daar is de stof gemaakt van satijnzijde. De afdruk van de tekens wil niet blijven zitten. Ook een poging om de tekens over te trekken op patroonpapier en dat met goud te borduren, mislukt omdat de gouddraad niet strak wil blijven zitten. Uiteindelijk is het gelukt met speciaal carbon dat ik anders nooit gebruik. Dat geeft moed om ook de boekenkast onder handen te nemen. Want je zou het niet zeggen, maar daar zitten meerdere motieven op, waarschijnlijk van varens.

Stap 15: Vol symboliek

Al doende leer ik niet alleen handwerktechnieken, maar leer ik ook over de prent zelf. Ze zit vol symboliek, verwijzingen naar literatuur en gedichten. Alles op de prent heeft een betekenis en alles hangt met elkaar samen. Het borduren met de metallic garens brengt de symbolen terug in de prent. Kijk maar naar de mouw; daar zit een symbool op dat op de originele prent bijna niet zichtbaar is, maar in mijn textiele reconstructie wel. Ik krijg zin om de prent af te maken, want elke steek maakt het mooier.

> Lees het interview met Minke van de Zande in TxP (Textiel Plus) 249

Meer

Minke van de Zande over het maakproces van “Surimono in Silk” [2/3]
0 items | € 0