Joana Schneider tekent met touw

De van origine Duitse Joana Schneider (1990) heeft in korte tijd een belangrijke plaats in de kunst veroverd met haar kleurrijke, volumineuze, textiele wandobjecten. Echte blikvangers. Als kijker word je geprikkeld door haar onconventionele materiaalgebruik. Gerecycled touw en vissersdraad vormen haar gereedschap.

Tekst: Edith Rijnja

‘Ik probeer alles uit wat je met touw kunt doen en ontdek steeds weer nieuwe mogelijkheden. Ik denk vanuit technische kansen, het materiaal is mijn inspiratie’, aldus Joana. Ze gebruikte het ruwe touw aanvankelijk voor crochet en haakte het touw letterlijk aan elkaar met als doel: volume creëren met weinig middelen. Alles deed ze met de hand.

‘Het leven in het atelier alleen vind ik te eenzaam’

Zelfontworpen machine

Het afgelopen jaar heeft ze samen met een vriend een machine ontworpen om touw met dikke garens te kunnen omwikkelen. Tijdens haar studie ontdekte ze in het Textiel Museum een honderd jaar oude gimping (draadverdikkings-/draadomwikkel-)machine. Dit apparaat werkt vergelijkbaar maar is eigenlijk alleen geschikt voor dunne garens. Joana’s touw was te zwaar waardoor het zo’n zes dagen duurde voordat ze enkele samples had. Een langzaam en dus kostbaar proces. Dit bracht haar op het idee om zelf een machine te ontwikkelen.

‘Met deze machine werk je op een totaal andere manier. Ik kan veel drie-dimensionaler en organischer werken en ook veel grafischer omdat ik gericht draad kan toevoegen tijdens het omwikkelen van het touw.’

Samenwerking

Toch komt er ondanks de machine zoveel handwerk aan te pas dat Joana blij is dat ze samenwerkt met studenten van de KABK, waar ze zelf in 2018 afstudeerde, en de Design Academie. ‘Het is inspirerend. Ik heb dit soort samenwerkingen ook vanuit creatief oogpunt nodig of om technische oplossingen te vinden. Het leven in het atelier alleen vind ik te eenzaam.’

 

Binnenkort kunnen we tijdens de Kunstrai – hopelijk kan deze gewoon doorgang vinden – kennismaken met een nieuwe stap in haar ontwikkeling, een driedimensionaal object dat vrij in de ruimte komt te staan. Èn nog grafischer.

Onder voorbehoud in verband met het coronavirus:

Van 10 mei tot en met 27 juni in Rademakers Gallery, nieuw werk van Joana Schneider in ‘Textiel: Soft!'

Van 25 t/m 28 juni, Kunstrai, Amsterdam (Galerie Rademakers)

> Naar de website van Joana Schneider

> Naar de website van Galerie Rademakers

Hoofdbeeld: Joana Schneider, 'My Friend inside'.

Meer

Papier Biënnale Rijswijk: indringende sculpturen van Quentley Barbara
Het Textiel Plus Festival gaat online!
Met nepcovers eist Megan Whitmarsh aandacht voor de vrouwelijke kunstenaar
Blog: The Zen in "Stitch 'n Bitch"
0 items | € 0

Wil je elke woensdag per mail twee artikelen over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief