Ilaria Margutti over dappere vrouwen en borduren met een beat

De Italiaanse Ilaria Margutti (1971) kwam als schilder bij toeval in aanraking met de grenzeloze mogelijkheden van borduren. Werken met textiel is voor Ilaria “als een metafoor voor de identiteit van de vrouw en de oorsprong van de vrouwelijke taal, voor het verhaal en voor het geheugen”.

Tekst: Dorothé Swinkels

“Al handwerkend werden door de vrouwen handelingen van mannen, helden en godheden verteld en doorgegeven”, vertelt Ilaria. “Ik heb geprobeerd het verband tussen het vrouwelijke aspect en de draad te begrijpen en in deze tijd te plaatsen. Ik wil genezen wat gewond is geraakt om al doende de grenzen van onze eigen identiteit te herontdekken.”

Beat

Voor Ilaria genereert borduren een beat vergelijkbaar met het ademritme: de draad die het doek passeert en de naald die het doorboort. Al werkend “lijkt alles om me heen te vertragen”, vertelt ze. Deze bijna “spirituele” conditie ervaart zij als een vruchtbare geestesgesteldheid voor het scheppen, het is voor haar onmisbaar geworden.

Dappere vrouwen

“Een werk maken vraagt veel voorbereiding, te beginnen met visuele en geschreven notities die me helpen het gewenste eindresultaat in gedachten te houden”, vertelt ze over haar werkproces. “Ik ga uit van het verhaal dat ik wil vertellen, put uit eigen ervaring en ga op zoek naar andere verhalen en mensen. De vrouwen in mijn werk zijn dappere vrouwen die hebben gevochten om hun ware zelf te zijn.”

Toewijding

Ilaria heeft haar eigen compositorische regels. Ze houdt van netheid, helderheid, synthese en precisie. Bovendien heeft ze geleerd om tijdens de uitvoering van het werk ruimte te laten voor experiment en willekeur. In het maakproces gaat veel tijd zitten, en veel aandacht. En het zijn juist die toewijding en die totale onderdompeling in het maakproces die de belangrijkste waarden vormen in haar kunstenaarschap.

Hoofdbeeld: Ilaria Margutti, Fluttuare significa essere collegati a un ritmo universale. L’assoluto è il momento pulsante del ritmo, 2017, borduurwerk en kant op canvas, 75 x 120 cm.

> Naar de website van Ilaria Margutti

Meer

Nicole Pyles weeft in geheimschrift over medische misère
Meg Roberts Arsenovic processes Virginia history in colorful faux fur
ZIJDAR Natural Silk opent ZIJDE-Museum in Heemskerk
Judy Hooymeyer toont beladen totem op Textiel Triënnale in Lodz
0 items | € 0

Wil je elke donderdag per mail een artikel over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief