Hillary Waters Fayle borduurt bladeren vanuit ecologisch bewustzijn

De Amerikaanse kunstenaar Hillary Waters Fayle (1987) combineert in haar verfijnde werkjes materialen uit de natuur met haar, op de rijke handwerktraditie geïnspireerde, manier van borduren. Door al doende mogelijkheden te verkennen met het bijzonders dat vaak over het hoofd wordt gezien, geeft ze uiting aan haar bewondering voor de natuur.

Tekst: Dorothé Swinkels

Haar materiaal haalt Hillary niet uit een winkel, maar uit de natuur. Ze licht toe: ‘Door deze materialen te gebruiken, ben ik in staat om te doen wat ik graag doe, zonder het ecosysteem te belasten. Er is een mooi en ingewikkeld evenwicht in de natuur en dat kan er ook zijn in de manier waarop we, in ieder geval ik, omgaan met de natuurlijke wereld om ons heen.’

‘Ik plukte een eikenblad, knipte het in stukken en zette die aan elkaar’

Bladeren

Als ze een opvallend of interessant blad ziet, raapt ze het op en gaat ermee experimenteren. Bepaalde bladeren blijken zich beter te lenen voor wat ze wil dan andere. Om de kleur van de bladeren te behouden gebruikt ze een niet giftig en biologisch afbreekbaar conserveermiddel. Hillary: ‘Ik denk dat mijn werk, naarmate de tijd vordert, een eigen leven zal hebben en een geleidelijk verval. De natuurlijke levenscyclus van een blad is om zijn kleur te verliezen en af te breken, ik vertraag dat proces.’

Insertion stitching

Haar werk komt voort uit fascinatie voor “Insertion stitching” een techniek om twee stukken stof op een decoratieve manier aan elkaar te zetten met kantachtige steken. Ze experimenteerde met kledingetiketten totdat ze zich tijdens een milieu-educatiekamp voor kinderen afvroeg of ze ook bladeren aan elkaar kon naaien: ‘Ik plukte een eikenblad, knipte het in stukken en zette die aan elkaar.’ Het zag er bijzonder uit en ze ging door met deze materialen. Dat ontwikkelde zich tot waar ze nu is: wat zwaarder, veelkleurig borduurwerk met fantasiebloemmotieven en botanische thema’s, haar “Mandalaserie”.

Langzaam proces

Vaak laat ze zich inspireren door de patronen van de nerven of de vorm van het blad en zo vormt het zich heel organisch. Ze werkt intuïtief, zonder plan, laag op laag bouwt ze haar werk op, een langzaam proces.
De coronacrisis zette haar aan tot reorganiseren van haar atelier en het terugblikken op ouder werk en… er groeiden ideeën voor toekomstig werk.

> Naar de website van Hillary Waters Fayle

> Naar de instagram van Hillary Waters Fayle

> Bekijk Hillary Waters Fayle hier aan het werk

Hoofdbeeld: Hillary Waters Fayle, werk uit de serie "Mandala".

Meer

“Weven” thema TxP (Textiel Plus) 252
Gugger Petter weeft wandkleden van krantenpapier
Hoe Ine van Son in de kunst haar “persoonlijke maat” vond
Blog: Eenheid én variatie in je werk: hoe zorg je daarvoor?
0 items | € 0

Wil je elke woensdag per mail twee artikelen over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief