Helen Wilde (Ovo Bloom) borduurt de zeebodem

De Britse kunstenares Helen Wilde werkt onder het pseudoniem Ovo Bloom. De naam verwijst naar een nieuwe groei, een onophoudelijk proces dat plaatsvindt in de natuur. Ze borduurt voornamelijk bloemen en planten die op de zeebodem groeien. Helen: 'Ik ben gefascineerd door de pure schoonheid van de natuur, door de kleuren en de vormen. In de natuur vind ik altijd inspiratie.'

Tekst: Marta Kargól

Helen studeerde decoratieve kunst aan de Nottingham Trent University. 'Ik heb daar veel technieken aangeleerd,' vertelt ze, 'van glas tot metaalbewerking en van borduurwerk tot keramiek. Mijn eerste specialisatie was keramiek. Pas in 2018 heb ik gekozen voor het borduren. Ik geniet veel van de creatieve mogelijkheden die textiel mij biedt. Niettemin introduceer ik nog steeds keramische elementen in mijn borduurwerken.'

'Paars is de kleur die je bij mij nooit zult zien, het is een kleur die ik niet kan uitstaan!'

Onder water

De fascinatie voor de onderzeese natuur is in 2018 gegroeid tijdens een reis naar Sri Lanka. Helen: 'Toen ik thuiskwam begon ik meer onderzoek te doen naar de bestemming van het leven onder water. Ik bestudeerde koraalriffen en hoe ze er vroeger uitzagen. Ik zag die vormen automatisch vertaald in stof, of mijn interpretatie daarvan.'

Spreken met vormen

Ondanks dat Helen veel borduursteken kende, koos ze er bewust voor om er maar drie te gebruiken: de Franse knoop, de eenvoudige rechte steek en de bullion steek, waarmee ze enorme kolommen in reliëf maakt.

Tussen deze steken naait Helen pompons vast, evenals kleine driedimensionale objecten, gewikkeld in draad. Helen: 'Ik wilde mijn werken niet al te ingewikkeld maken. Graag wilde ik de vormen voor zichzelf laten spreken, zonder gebruik van gecompliceerde steken. Ik naaide gewoon en liet mijn naald het werk doen.'

Instinctief borduren

De borduurwerken van Helen maken de indruk alsof ze door de natuur zelf zijn gecreëerd – wild en willekeurig. Takken, bloemen en bladeren raken met elkaar verweven. Helen zegt: 'Ik teken nooit van tevoren. Meestal vertrouw ik op mijn instinct en naai ik gewoon. Ik verzamel kleuren die elkaar complementeren. In mijn recentere werk contrasteer ik de kleuren voor meer impact op de mensen die ernaar kijken.'

Vernieling en hoop

Met een redelijk klein kleurenpalet creëert Helen subtiele en fragiele beelden. Ze vertelt: 'Ik ben op dit moment voorstander van heldere kleuren. Soms probeer ik ook waar mogelijk mijn eigen draden en garens te verven. Ik creëer mijn kleurenpalet met behulp van Japanse indigo, kurkuma en avocado. Paars is de kleur die je bij mij nooit zult zien, het is een kleur die ik niet kan uitstaan!' Naast esthetische waarde hebben de kleuren voor Helen ook diepere betekenis: 'In het begin stelden mijn beelden duidelijk voor wat ik tijdens het onderzoek observeerde, zoals het gebleekte koraal en de vernietiging van de riffen. Nu heb ik liever dat mijn werk hoop geeft. De natuur herstelt zich, en zo keert ook de kleur terug!'

> Naar de Instagram van Helen Wilde

Hoofdbeeld: Helen Wilde, Kuluna (detail), driedimensionaal borduurwerk.

Meer

De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
Esther Bornemisza - “Approaches” Modern Fiber Art
Catherine Hill borduurt teksten op dierbare herinneringen
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief