Gugger Petter weeft wandkleden van krantenpapier

Weefsels maken van krantenpapier, kan dat? De Deense kunstenaar Gugger Petter doet het al meer dan twintig jaar, in een zelfontwikkelde techniek. Op een traditioneel weefgetouw weeft ze wandkleden die een uitvergrote kijk geven op mensen en de aspecten van ons dagelijks leven.

Tekst: Dorothé Swinkels

In Californië, waar ze zich in 1986 vestigde, zag ze hoe de zon een stapel kranten die op een zonnige plek lagen, zongeel gepatineerd had. Ze vond deze vergeling interessant en besloot te bekijken hoe ze dit materiaal zou kunnen gebruiken in haar eigen werk. Zo slaagde ze erin om het krantenpapier te transformeren van een fragiel naar een sterk materiaal.

‘Voor mij voelt elk werk als een bladzijde uit mijn dagboek’

Kleurenpalet

Dat het krantenpapier daarnaast een beperkt kleurenpalet heeft, zwart en wit, is een aspect wat haar goed van pas kwam, omdat ze graag zo werkt. Gugger: ‘Deze kleurbeperking is voor mij een uitdaging. Soms voeg ik kleur toe door het zondagskatern of advertenties te verweven met het zwart-witte materiaal, een andere keer schilder ik, heel spaarzaam, wat bij.’

Zelfontwikkelde techniek

‘Tijdens mijn kunstopleiding leerde ik gobelinweven’, vertelt Gugger. ‘Door te experimenteren met die techniek en dit materiaal kon ik een werkbare basis creëren waarbij ik mij niet aan de regels van het weven houd.’ Ik rol het papier tot strakke kokers die ik vrijelijk in verschillende richtingen inweef. Die werkwijze lijkt op de manier waarop een schilder met penseelstreken een oppervlak opbouwt. De laatste stap is het verzegelen van het oppervlak met lak, waardoor het stuk qua kleur zo blijft als bedoeld.’ Gugger houdt van de subtiele verzachting van de kleuren die gepaard gaan met het ouder worden van een werk en probeert dit proces in haar atelier te laten plaatsvinden, alvorens een werk te “verzegelen”.

Dagboek

Daarnaast vindt Gugger het informatieve aspect van de krant belangrijk. Gugger: ‘Aangezien elk werk dat ik maak geconstrueerd is van wereld-/lokaal nieuws van dat bepaalde tijdsbestek, wordt het vanzelf een historisch stuk. Zoals veel kunstwerken hebben mijn werken niet alleen een datum, ze vormen door het gebruikte krantenpapier een historische documentatie van ons leven. Deze informatie is misschien niet van belang voor de toeschouwer, maar voor mij voelt elk werk als een bladzijde uit mijn dagboek.’

> Naar de website van Gugger Petter

Meer

Papier Biënnale Rijswijk: indringende sculpturen van Quentley Barbara
Het Textiel Plus Festival gaat online!
Met nepcovers eist Megan Whitmarsh aandacht voor de vrouwelijke kunstenaar
Blog: The Zen in "Stitch 'n Bitch"
0 items | € 0

Wil je elke woensdag per mail twee artikelen over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief