De troostende "poppen" van Arna Gunnarsdóttir

Ze maakt 3D-objecten, personages en wezens en hoopt dat de kijker zich kan verbinden met de energie die ze erin probeert te leggen. Voor de IJslandse, in Frankrijk wonende Arna Gunnarsdóttir (1974) is niet zozeer de vorm van haar pop-achtige sculpturen belangrijk, maar meer de emotionele band ermee, het idee van iemand creëren als een verlengstuk van jezelf, troostend en genezend, een vriend om alles mee te delen.

Tekst: Dorothé Swinkels

Arna: 'De 3D-vorm fungeert als een vat, waarin ik de mens bestudeer, de energie, emoties, interacties tussen mensen, de innerlijke strijd. Ik creëer, omdat ik gefascineerd ben door hoe lichaam en geest kunnen breken en herstellen, het idee van schoonheid en het lichaam, het onvolmaakte en hoe we onszelf zien.'

"Prjonakona"

Haar IJslandse roots zijn onmiskenbaar van invloed op haar werk, met een grootmoeder die haar vertelde waar de elfen en feeën woonden, over de onzichtbare onderwereld, haar leerde hoe om te gaan met het onverklaarbare door middel van de natuur en intuïtie. IJsland is een land met een sterke textieltraditie. Arna: ‘Als kind zei ik dat ik "Prjonakona" wilde worden, wat zich laat vertalen als "vrouw die breit".'
Ze verruimde haar gezichtsveld, begon met schilderen, ging op het schilderij naaien, steeds meer stoffen gebruiken en stapte uiteindelijk over naar het driedimensionale werk wat ze nu maakt. Het spreekt haar aan vanwege de materialiteit, gelaagdheid en opbouw.

"Textiel is vergevingsgezind"

Intiem

Haar werkwijze is een mix van planning, spontaniteit en experimenten. ‘Inspiratie vind ik overal, met name in design, mode, natuur en kunst’, aldus Arna. ‘Werken met textiel is voor mij heel bevredigend omdat ik van het materiaal hou, ik het kan vasthouden en aanraken terwijl ik werk. Voor mij is het heel intiem. Het textiel is ook vergevingsgezind en flexibel, wat experimenteren mogelijk maakt. De materialen vragen mij om gebruikt te worden, wijzen de weg, we zijn op elkaar aangewezen voor inspiratie en creatie. Omdat het werken met textiel arbeidsintensief is, is het mijn vorm van meditatie geworden.'

´Mijn motivatie is dat ik me probeer te verbinden met de natuur, lichaam en geest. Het is een manier om gezond te blijven en de schoonheid te tonen in het onvolmaakte, het gebrokene, om te zien hoe de natuur de meest magische kracht is. Hoe we onszelf zien in een verbinding met de natuur en hoe vaak we niet verbonden zijn.´

> Naar de website van Arna

> Naar de Instagram van Arna

Hoofdbeeld: Arna Gunnarsdóttir, "I'm listening".

 

Meer

Ana María Hernando maakt de ongekende mogelijkheden van tule zichtbaar
De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
Esther Bornemisza - “Approaches” Modern Fiber Art
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief