De textielcollages van Wouter Paijmans bieden een serene kijkervaring

Wouter Paijmans (1991) is een Noord-Brabantse schilder die als “zij-instromer” de textiel ontdekte. Zodoende raakt hij verf en penseel niet meer aan. Niet nodig ook. Zijn textielcollages beschouwt hij als schilderijen. Museum De Pont in Tilburg exposeert een serene installatie van Paijmans.

Tekst: Chris Reinewald

“Stars and Stripes”, een kleurige collage met aan elkaar genaaide kledingstukken, bevestigt dat Paijmans een geraffineerd colorist is. Bij een installatie in zijn studio van de Ateliers (2018) was een rek met exotische colbertjes (of sweaters?) te zien. Hiervoor had hij stofjes en borduursels op Marktplaats gekocht om iets mee te doen, al wist hij aanvankelijk niet wat. Met de goedkoopste naaimachine en een borduurmachine vervaardigde hij daarop eigenhandig driehonderd kledingstukken en tweehonderd ooglapjes. Hij was niet meer te houden. Aan zijn textielkunst besteedde hij gemakkelijk werkdagen van tien uur. De kunstenaar werd – zogezegd – zijn eigen “sweatshop”.

“Met de goedkoopste naaimachine vervaardigde hij tweehonderd ooglapjes”

Lakens

In dat licht moet je ook de installatie “Confection Painting” in De Pont zien.
De kleine expositie draait om het oermodel: de zwarte, deels geborduurde hoodie met een oranje voering die hij appliqueerde op een bloempatroon en gouden strepen. Deze compositie haalde hij weer uit elkaar om zo een patroon te krijgen waarmee hij zeventien nieuwe versies maakte. Maar vanwege de rek van de stof ziet elk exemplaar er steeds net iets anders uit. Aan de kanten schemert het bruin van het spieraam erdoorheen wat het textiel – in deze opgespannen toestand – technisch tot schilderijen maakt.

Textielschilderijen

Paijmans noemt ze op confectie-wijze geproduceerde “textielschilderijen” omdat de stof geverfd is: zoals schilderijen met verf op linnen. Hier dreigt een vreugdeloze kunsttheoretische discussie. Dus, hoe ziet het eruit? Oneerbiedig gezegd: als onopgemaakte beddenlakens aan de wanden. Tegelijk biedt Paijmans’ witte, minimale ensemble in de strenge setting van De Pont, een voormalige textielfabriek, een ronduit serene kijkervaring.

De expositie “Stripes and Stars” van Wouter Paijmans is nog tot en met 24 november 2019 te zien in Museum De Pont.

> Meer over deze tentoonstelling 
> Naar de website van Wouter Paijmans

Meer

Textiel Plus Festival én Wedstrijd 2019 feest van textielkunst
Dit zijn de winnaars van de Textiel Plus Wedstrijd 2019
"Levensdraden" van Clare Hunter: een boek met een boodschap
Felle kleuren en symmetrie bij het borduurwerk van Ea ten Kate
0 items | € 0

Wil je elke donderdag per mail een artikel over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief