De solo- en dubbelportretten van textielkunstenaar Lia de Jonghe

Mensen zijn het geliefde onderwerp van Lia de Jonghe (1962). De textielkunstenaar creëert in een duidelijk eigen signatuur solo- en dubbelportretten met gebruikt textiel, oude lappen, kledingstukken, draad en naald. Haar portretten zijn klein maar fijn: doorwerkt, gelaagd, kwetsbaar, mooi van kleur. Lia hecht eraan alles met de hand te doen. Haar werk is te zien tijdens de Textiel Biennale Rijswijk die op 18 juni 2019 van start gaat.

Tekst: Dorothé Swinkels

“Ik kijk graag naar mensen”, vertelt Lia de Jonghe over haar keuze voor portretten. “Ik kijk naar hun uiterlijk, wat ze ermee doen en wat er misschien achter zit. Mensen zijn ongrijpbaar, maar ook gewoon twee ogen, een neus en een mond. Wat maakt al die mensen zo verschillend? Dat vind ik interessant.”

“Mensen zijn ongrijpbaar, maar ook gewoon twee ogen, een neus en een mond.”

Mensen

Onder Lia’s handen ontstaan portretten van haar “niet-probleemloze mensen”, vertelt ze: “Ik geloof niet zo in probleemloze mensen. Iedereen heeft wel wat. Een ongecompliceerd lachend persoon, een voor de hand liggend plaatje, vind ik meestal niet interessant. Pas als je dieper gaat, wordt het spannend.”

Proces

Oude familiefoto’s, of zomaar foto’s die aanspreken, dienen als uitgangspunt. Na de keuze voor een foto krijgt Lia het onderwerp in de vingers door verkennend te schetsen. Vervolgens werkt ze met stof, naald en draad. Vanaf dat moment is het een proces van proberen, vastzetten, uithalen, opnieuw vastzetten, toevoegen en heel vaak bekijken.

Dubbelportretten

Uit fascinatie voor vriendschappen en familierelaties maakt Lia ook dubbelportretten. “Er gaat een hele andere dynamiek uit van dubbelportretten ten opzichte van soloportretten”, vertelt Lia. “Tussen twee mensen die een relatie tot elkaar hebben, gebeurt van alles. Alleen al door naast elkaar te staan.”

Inspiratie

Lia heeft zich voor haar eigen werk laten inspireren door het werk van Egon Schiele, met name diens Zwei Vorstadtkinder. Ook kijkt ze naar de portretten van Marlene Dumas, Paul Citroen, Co Westerik en David Hockney. “Maar”, zegt Lia, “uiteindelijk is het zo dat alles kan inspireren: een situatie, een kleurencombinatie, een stuk stof.”

Hoofdbeeld: Lia de Jonghe, Zonder titel.

> Meer informatie over de Textiel Biënnale Rijswijk

> Naar de website van Lia de Jonghe

Meer

De veelkleurige verticale kleurverlopen van Ulrike Martha Zimmerman
Ana María Hernando maakt de ongekende mogelijkheden van tule zichtbaar
De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief