De mythische figuren van Lilach Schrag

Ze gebruikt graag enigszins abstracte figuren in haar textiel- en tekenwerk. Mythische wezens of figuren zoals de Golem (een figuur uit een Joodse legende), Lilith (een vrouwelijke demon), de profeet Elia of engelen. In veel van de lichaamsportretten van de van oorsprong Israëlische kunstenaar Lilach Schrag ontdek je de figuren gecamoufleerd staand in planten of bloemrijke patronen.

Tekst: Dorothé Swinkels

Haar figuren bouwt ze op uit vele kleine stukjes, geknipt uit gebruikte stoffen. Door hergebruik krijgen die materialen een nieuw leven, ze voegen geschiedenis en betekenis toe aan een werk. Doordat ze de figuren opbouwt met spelden en nietjes, waardoor ze in een tijdelijke onafgewerkte staat blijven, lijkt het alsof ze elk moment uit elkaar kunnen vallen.

Joodse levenswijze

Lilach is een geboren en getogen Joodse. Aspecten van het geloof en de geschiedenis van haar volk vinden weerklank in haar werk. ‘Het is niet meer dan normaal dat de bijbel, met zijn schat aan ontzagwekkende verhalen vol dilemma's, waarden, verwondering, magie en commentaar op de rommeligheid en schoonheid van de menselijke conditie, mij inspireert’, vertelt ze. ‘Mijn zich evoluerende Joodse levenswijze is verbonden met mijn familiegeschiedenis, mijn familietoekomst en -aspiraties. Ik waardeer religie als een spirituele praktijk en zie veel overeenkomsten tussen kunst en religie als manieren om de wereld te verwerken. Het maken van kunst brengt het beste in me naar boven, het houdt me optimistisch en stelt me in staat om schoonheid op te merken en te verspreiden.’ Lilach hoopt dat mensen haar werk visueel intrigerend vinden, zodat ze nieuwsgierig worden naar de inhoud.

"Omdat ik veel waarde hecht aan kritiek deel ik mijn werk regelmatig"

Gelukkige ongelukken

Lilach begint met diepgaand onderzoek naar een onderwerp waarin ze geïnteresseerd is. Daarna maakt ze een vrij strak plan, beslist over grootte, materialen, samenstelling en de sfeer of boodschap van het werk. Het vervolgens uitvoeren gebeurt in een hoge concentratie, ze blijft wel speels, bereid om "gelukkige ongelukken" te verwerken. Tot slot is er de beoordeling en aanpassing. Lilach: ‘Ik kijk naar het werk en evalueer of sommige onderdelen veranderd of versterkt moeten worden.’

Kritiek

'Ik werk vaak in serie, dus ik maak een notitie voor mezelf over wat succesvol is en kan worden toegepast op het volgende stuk. Omdat ik veel waarde hecht aan kritiek deel ik mijn werk regelmatig met andere kunstenaars voor feedback.'

> Naar de website van Lilach Schrag

> Bekijk Lilach Schrag in actie op YouTube

Hoofdbeeld: Lilach Schrag, "Golem", Tule, stof, nietjes, garen, touw, papieren bloemen, 114 x 230 cm.

Meer

Met de frivolité-techniek brengt Drew McKevitt de natuur tot leven
Elena Obando: een surrealistische kijk op het alledaagse
Werk van Caitlin Mc Cormack: beetje morbide en grillig mooi
Blog: De kunstenaar als ondernemer: hoe laat je je (werk) zien?
0 items | € 0

Wil je elke woensdag per mail twee artikelen over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief