Constance Willems over grimmige breisels in haar boek "Mordacious Knits"

Vier jaren onderzoek gingen vooraf aan het schrijven van de gloednieuwe titel Mordacious Knits, ook wel te vertalen als ‘Grimmige breisels’. Vervolgens was designer en auteur Constance Willems nog een jaar bezig met schrijven en beeldmateriaal verzamelen. ‘Tot op het allerlaatst kreeg ik tips binnen uit mijn netwerk. Heel waardevol.’

Tekst: Hedda Treffers

Op de vraag of dit haar eerste boek is, reageert Constance direct heel stellig: ‘Het is mijn derde boek al!’ Haar eerste titel had betrekking op toepassingen voor mensen met haarverlies. Het ging over een collectie vilten mutsen en hoeden die ze maakte voor mensen die vanwege chemotherapie hun haren verloren. ‘Daar kwam zo’n gigantische opdracht uit voort dat ik ter afwisseling van dat werk ben gaan nadenken over een tweede boek. Het was november en ik was constant bezig met het maken van gebreide, gevilte hoedjes in de kleuren bruin en zwart. Het was zo duister allemaal, ik had iets vrolijks nodig.’

Haar tweede boek Dutch Knits, breisels in Nederland 1635-1969 verkocht ontzettend goed: ‘Ik heb nog maar een paar exemplaren over. De kosten voor dat boek had ik er in een paar weken uit.’

'Ik ontdekte dat breiwerk een belangrijke plek heeft in de Nederlandse kunsten'

En nu is er deze gloednieuwe titel. Wat was de aanleiding?
‘Ik was betrokken bij het project van het Textile Research Centre waarbij breisters door middel van reconstructie probeerden de zeventiende-eeuwse zijden kousen uit het Palmhoutwrak na te maken. [Het Palmhoutwrak werd in 2014 ontdekt. Op de bodem van de Waddenzee vonden duikers honderden prachtige voorwerpen bij een wrak. Ze noemden dit het Palmhoutwrak, omdat het enkele honderden stammetjes kostbaar palmhout bevatte, red.] Tijdens dat project kwam ik erachter dat Joost van den Vondel een handel had in gebreide kousen. Vondels vader had een zijdewinkel die Vondel later zelf zou overnemen. En ook zeevaarder Piet Hein handelde in kousen. Ik ontdekte dat breiwerk een belangrijke plek heeft in de Nederlandse kunst, fotografie en literatuur. Daar wilde ik een mooi groot boek over maken.’

Waarom in het Engels?

‘Engels ligt voor mij heel erg voor de hand, omdat ik jarenlang in het buitenland heb gewerkt en gewoond. Engels is dus al jaren mijn voertaal. Overigens heb ik er heel bewust geen strenge native speaker naar laten kijken dus er zal best hier en daar een Nederlandse uitdrukking doorheen kunnen schemeren hoor.’

Het boek staat boordevol beeldmateriaal. Hoe kwam je aan alle input?

‘Nou, ik ben er vier jaar mee bezig geweest dus dat is best een tijd. Verder heb ik een groot netwerk opgebouwd dus ik kreeg heel veel afbeeldingen en informatie toegestuurd door collega’s, mede-onderzoekers, musea. Tot op het allerlaatst kwamen er tips binnen, heel waardevol.’

 

Ben je zelf textielkunstenaar?

‘Ik noem mijzelf heel bewust geen kunstenaar. Ik heb de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten gedaan in Den Haag en me gespecialiseerd als designer van breisels. Ik ontwerp producten die in serie worden gemaakt dus geen eenmalige werken. Verder geef ik les, onder andere aan online instituten.’

Tot slot: waarom toch die grimmige titel?

‘Mordacious, wat je ook zou kunnen vertalen als moordlustig, is eigenlijk een beetje de rode draad in het boek. Breien heeft iets tegenstrijdigs in zich. Aan de ene kan zien mensen het als een onschuldige schattige hobby, maar er loopt ook een wrede kant door al dit breiwerk in de kunsten heen. Als je het boek leest, begrijp je precies waar ik op doel.’

> Bestel het boek in onze webshop

> Naar de website van Constance Willems

Meer

“Weven” thema TxP (Textiel Plus) 252
Gugger Petter weeft wandkleden van krantenpapier
Hoe Ine van Son in de kunst haar “persoonlijke maat” vond
Blog: Eenheid én variatie in je werk: hoe zorg je daarvoor?
0 items | € 0

Wil je elke woensdag per mail twee artikelen over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief