“Borduren” thema TxP (Textiel Plus) 250

TxP (Textiel Plus) 250 staat in het teken van “Borduren”. “Borduren is een medium dat vaak onterecht wordt afgedaan als ‘ambachtelijk’, alsof het een vies woord is”, aldus Peter Frederiksen, met wiens werk we dit nummer openen. “Ik – en met mij tegenwoordig gelukkig velen – respecteren dit genre ten zeerste.” Uiteraard hebben wij in deze geest dit borduurnummer samengesteld. In dit artikel doen we een greep uit de inhoud.

Tekst: Wouter de Vries

Karola Pezarro: “Liefde voor draad”

Draad en de ruimte vormen een constante in Karola Pezarro’s lange carrière. Ze houdt van de klare taal van de draad. “Als ik met één dun draadje werk, kan ik precies krijgen wat ik wil”, vertelt ze in het hoofdinterview tegen TxP (Textiel Plus). Twaalf jaar geleden ontdekte ze het borduren als toepassing in haar werk waarin het driedimensionale een belangrijke rol heeft.

Pauline Nijenhuis over hand[at]work

Het project hand[at]work van Pauline Nijenhuis komt voort uit haar vraag in hoeverre de hand van de kunstenaar te vervangen is door steeds snellere robots en machines. Ze vroeg vier Nederlandse textielkunstenaars om met de hand een werk te borduren dat tegelijkertijd in het TextielLab in Tilburg gemaakt zou worden door een borduurmachine. Een zoektocht naar bestaansrecht.

Cover: Ninni Luhtasaari

De Finse kunstenaar Ninni Luhtasaari (1987) werd al op jeugdige leeftijd verliefd op slechte smaak. Op vaak vintage achtergronden verbeeldt zij met naald en draad, kraaltjes en pailletjes haar vreemdsoortige wezens met slungelige ledematen en priemende kraaloogjes. “Mijn figuren zijn een lofzang op onze dierlijkheid”, aldus Ninni.

Winnaars Textiel Plus Wedstrijd

In dit nummer blikken we terug op het drukbezochte Textiel Plus Festival dat medio november 2019 plaatsvond. Bovendien interviewen we respectievelijk de jury- en publiekswinnaar van de Textiel Plus Wedstrijd: Hannah Mai en Anne van de Pas. Laat je inspireren door hun prijswinnende inzendingen én het verhaal dat ze erover vertellen.

 Clare Hunter over “Levensdraden”

“We beleven een herwaardering van textiel als artistieke expressie”, zegt de Schotse Clare Hunter tegen TxP (Textiel Plus). In haar alom geprezen essaybundel Levensdraden verbindt zij het werken met naald-en-draad als patchwork met de levensverhalen van vroege feministes en geesteszieken tot “dwaze moeders”, koninginnen en genegeerde textielkunstenaars. Hunter benadert textiel vanuit haar eigen makerspraktijk en als cultuurhistorica.

14 jaar werken aan de Flevowand

De Flevowand is een tapijt met regionale geschiedenis als motief. Het idee hiervoor ontstond in 2004 toen Erie van Veelen, inwoner van Biddinghuizen, het legendarische wandtapijt van Bayeux in Frankrijk bezocht. Eenmaal terug in het dorp deelde Erie haar idee met Jenny Bijsterbosch, eigenares van een lokale fourniturenwinkel. Veertien jaar later zet prinses Beatrix de laatste steek in het tapijt.

Junko Oki

Zelf noemt de Japanse kunstenaar Junko Oki (1963) haar werk “Woky Shoten”, wat zoveel betekent als: “vrije beweging van de lijn om een eenvoudige herhaling in het werk te realiseren”. Ze vindt het eigenlijk geen borduren: “Het kan dan wel zo heten omdat ik met naald en draad op een ondergrond werk, maar ik gebruik geen borduurgaren en ben niet geïnteresseerd in de verschillende soorten borduursteken. Mijn werk staat eigenlijk dichter bij het schrijven van een brief of het automatisch tekenen van een lijn.”

TxP 250 is verschenen op 30 november 2019.

> Bestel dit nummer

Meer

Valeria Faundez: alledaagse objecten als ondergrond voor borduurwerk
Oktober Borstkanker awareness-maand: een sjaal biedt warmte en troost
Lebohang Kganye toont ons wat nergens thuis zijn betekent
Elizabeth Ashdown: a punch of passementerie
0 items | € 0

Wil je elke woensdag per mail twee artikelen over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief