Bomen in beweging: de borduursteken van Mónica Leitão Mota

De natuur is een belangrijke inspiratiebron voor Mónica Leitão Mota (1968). Niet voor niets siert haar werk de cover van TxP (Textiel Plus) 247, die “Natuur” als thema heeft. De Portugese mixed media kunstenaar onderzoekt met name de relatie tussen transparantie en opaciteit, de mate waarin een materiaal doorschijnend is. De oneindige hoeveelheid tinten en texturen die haar onderzoek oplevert, fascineren haar.

Tekst: Dorothé Swinkels

De materialen die Mónica Leitão Mota in haar werk gebruikt zijn voornamelijk afkomstig uit familie-erfgoed: linnen en katoenen (hand)doeken, kant en napperons (dekservetten) die van generatie op generatie werden doorgegeven. Ze nam ze vanuit Portugal in 2005 mee naar Canada, haar nieuwe thuisland.

“Dat ik mijzelf creatief en artistiek kan uitdrukken heeft zeker bijgedragen aan mijn zoektocht naar mijn identiteit.”

Forest City

Mónica woont en werkt in London, een Canadese stad die bekendstaat als Forest City. Deze stad is omringd door natuur – of het nu parken, rivieren, tuinen of patio’s zijn. Aan het eind van de zomer neemt Mónica planten mee naar binnen om haar gezelschap te houden tijdens de lange wintermaanden. Dan verkeert de Canadese natuur in een staat van winterslaap en is alles bedekt met sneeuw.

Bomen

In de hierbij getoonde serie werken zijn bomen Mónica’s uitgangspunt. Ze fotografeert ze, liefst in beweging, vanuit een auto. “Ik fotografeer vooral groepen bomen, ontdaan van bladeren. Die vormen dan zwarte vlekken die in sterk contrast staan met het landschap.”

Zeefdruk

Fotografie ligt altijd ten grondslag aan haar innerlijke motivatie, vertelt Mónica. “Ik begin mijn werk meestal op basis van een van mijn foto’s. Die bewerk ik vaak in Photoshop, om het licht aan te passen, of om de foto geschikt te maken voor zeefdruk.”

Ecoline

“Vervolgens gebruik ik de foto of zeefdruk om erin te tekenen met de naaimachine, of erop te borduren. Zo accentueer ik bepaalde lijnen in het beeld. Daarbij gebruik ik vaak ecoline in lagen, zelfs over de textuur van de borduursteken heen. Een schetsboek gebruik ik nooit, mijn proces is een beetje chaotisch en ongeorganiseerd, instinctief.”

Highway trees

Highway trees is de titel van het werk dat de cover van TxP (Textiel Plus) 247 siert. Tijdens een trip van London naar Toronto nam Mónica haar gebruikelijke speed photos: “Highway 401 is altijd zo mooi en inspirerend… En de donkere groepjes bomen zo buitengewoon en eenzaam”, vertelt ze op Instagram.

Identiteit

Mónica probeert in haar werk graag nieuwe processen uit. Onlangs nog is ze begonnen met het toepassen van foto-emulsie in stof. Wat haar werk haar brengt? “Dat ik mijzelf creatief en artistiek kan uitdrukken”, vertelt ze. “Dat heeft zeker bijgedragen aan mijn zoektocht naar mijn identiteit. Die is namelijk een beetje verloren gegaan tijdens het aanpassen aan mijn nieuwe land Canada.”

> Naar de website van Mónica Leitão Mota

> Vind hier de cover van TxP (Textiel Plus) 247

> Bekijk het maakproces van Highway trees op Instagram

Meer

Wandkleden van een animatiemaker: William Kentridge
Marianne Thoermer: het stramien voorbij
Raija Jokinen verbeeldt met kledingstukken de menselijke ziel
"Migrating Textile": de menselijke maat van textiel
0 items | € 0

Wil je elke donderdag per mail een artikel over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief