Blog: Kunst te koop! Maar hoe bepaal je je prijs?

Als je een kunstwerk verkoopt, neem je voor altijd afscheid van je eigen creatie, waar je toch al je aandacht en liefde in hebt gestopt. Je moet je dus wel goed kunnen voelen bij het verkoopbedrag. Als je blij wordt van het maken van je kunst, zou het fijn zijn als je ook blij wordt van het verkopen ervan. Toch is het bepalen van een prijs niet gemakkelijk. Want wat is jouw kunst eigenlijk waard?

Tekst: Marjolein van der Stoep

Een prijs bepalen kan grofweg op drie manieren: de galerieformule, kostenberekening en vergelijking.

1. Galerieformule

Een formule die galeries gebruiken: hoogte + breedte x factor. De factor is afhankelijk van leeftijd en bekendheid: beginnende kunstenaars tussen 1 en 5, gerenommeerde kunstenaars tussen 23 en 50.
Deze formule geldt vooral voor schilderijen, tekeningen en grafisch werk. Voor textiele kunst is geen aparte rekenmethode, net als voor ruimtelijk werk.

Voorbeeld:

• Schilderij op doek (50 x 70 cm) van een kunstenaar met enkele jaren ervaring: 50 cm + 70 cm x 8 = € 960,-
• Werk op papier: ongeveer de helft, werk in oplage minder dan de helft

"Voor textielkunst is geen aparte rekenmethode"

2. Kostenberekening

• Bereken de kosten van het kunstwerk (materiaal, gereedschap, deel atelierhuur en energierekening)
• Tel daarbij op wat je wilt verdienen

3. Vergelijking

Ga naar exposities, galeries en kunstbeurzen. Zoek naar vergelijkbare kunstwerken, door kunstenaars met ongeveer even veel ervaring als jij. Bepaal op grond van de verkoopprijzen van die werken jouw eigen prijzen.

En dan?

Vooral in het begin is het handig om de prijs volgens alle drie de methoden te berekenen en dan te kiezen voor een prijs die daarbinnen valt, haalbaar is én goed voor je voelt. Na een aantal verkopen voel je je misschien zekerder en gaan je prijzen iets omhoog, of je voelt aan dat je prijzen iets te hoog liggen.

Een reden om je prijs (iets) te verlagen kan zijn dat je werk bij iemand in huis komt die je het echt gunt, die je erg waardeert, of als het op een plek komt waar veel mensen het kunnen zien waardoor je bekendheid groter kan worden.

Niet te laag

De meeste kunstenaars hebben de neiging om hun kunst veel te laag te prijzen, vaak door onzekerheid. Je denkt misschien dat je met lagere prijzen gemakkelijker zal verkopen, maar bij kunst klopt dat niet.

Mensen kopen kunst om iets moois in huis te halen, niet omdat het in de aanbieding is. Het is een emotionele aankoop, waarbij de prijs minder belangrijk is. De meeste mensen willen een kunstwerk kopen als het ze aanspreekt, emotioneel raakt, en ze zijn best bereid daarvoor te betalen.

Bovendien: als jij met je prijzen ver onder de gebruikelijke prijzen gaat zitten, maak je het erg moeilijk voor kunstenaars die wél ‘gezonde’ prijzen vragen. Bijvoorbeeld € 125,- voor een kunstwerk waaraan je drie maanden hebt gewerkt, is niet realistisch. Denk dus goed over je prijzen na!

Houd er rekening mee dat een galerie een provisiepercentage van de verkoopprijs krijgt. Dat percentage zal dus bovenop jouw prijs moeten komen. En vergeet de btw niet!

Meer

Textielmuseum pakt (rode) draad weer op met nieuwste expositie
Blog: Love Blooms - een geslaagd textielproject in coronatijd
Anne Kelly: travels through the eye of a needle
De ambachtelijke hemden van Mieke Werners
0 items | € 0

Wil je elke woensdag per mail twee artikelen over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief