In de flow van het maken komen tijdens de Biezenmortel Masterclass 2018

Begin oktober 2018 vond in een Brabants klooster de vijfdaagse Biezenmortel Masterclass plaats. Organisator Flox den Hartog Jager vroeg Monika Auch als docent. Ze haalde achttien deelnemers met een gedegen programma uit hun comfortzone.

Tekst: Wouter de Vries

“Van Monika kregen we elke ochtend eerst een tekenoefening om in de flow van het maken te komen”, vertelt Flox, die zelf ook deelnam aan de masterclass. “Daarna gingen we aan de slag met het huiswerk: acht foto’s die we maakten van onze weg naar de supermarkt. Ter plekke kregen we de opdracht om deze impressies om te zetten in een textiel werk.

Voor deze opdracht had Monika schildersjassen gekocht die als ondergrond zouden moeten dienen. Hierdoor werden de deelnemers uit hun comfortzone gehaald, verlegden ze grenzen, ontdekten hun potentieel en ontstonden er prachtige werkstukken.”

“De masterclass werd afgesloten met een oefening in het fotograferen van de werkstukken op locaties in en rond het klooster met als doel de presentatie van het werk te versterken. Daar zijn prachtige foto’s uit voortgekomen. De laatste opdracht was het organiseren van een tentoonstelling van de schildersjassen tijdens de Handwerk en Quiltdagen. Dit is goed voor de deelnemers om te weten wat dat allemaal met zich meebrengt.”

“Ik vond het bevrijdend om ‘gewoon’ maar aan de slag te gaan.”

Wat vinden de deelnemers zélf wat ze van de masterclass hebben geleerd? We vroegen het Klara van Langevelde en Jo Huijsman.

Hoofdbeeld: Van links naar rechts, de bewerkte schildersjassen van: Attje Oosterhuis, Petra Gerner, Mineke Destellirer, Nellie Zutt, Flox den Hartog Jager.

Klara van Langevelde

“Mijn creatieve proces verloopt veelal vanuit een idee of onderwerp waarin ik me verdiep, door veel te lezen en te experimenteren. Tijdens de masterclass ging het om directe actie en het onverwachte: de schildersjas. Werken vanuit het materiaal en vanuit een snel idee. Aanvankelijk lag bij mij de nadruk op werken met rood en de handborduurtechniek, en minder op de ideeën die de foto's opriepen. Het bleek voor mij lastig om voornamelijk vanuit materiaal en techniek te werken, en ook om me te beperken tot dat wat voor handen was.”

“Thuisgekomen heb ik er uiteindelijk iets heel anders van gemaakt - dat is natuurlijk ook deel van het creatieve proces. De weg naar de supermarkt werd dan ook onze levensweg en mijn interesse voor mythologie zorgde voor de Schikgodinnen. De kleur rood staat voor leven, de witte draad en de getallen voor de dagen die geteld zijn. Door te werken vanuit dit idee wist ik beter welke kant het op moest gaan. Leerzaam was het oefenen met improviseren, jezelf te beperken en te ‘luisteren’ naar je materiaal. Ik vond het bevrijdend om ‘gewoon’ maar aan de slag te gaan.”

Jo Huijsman

“Ik woon in het buitengebied van een dorpje in de Achterhoek. Op mijn weg van huis naar de supermarkt word ik vooral geconfronteerd met de gevolgen van een lange warme en droge zomer: bruine weilanden, verdorde bloemen, vallende bladeren, de vroege maïsoogst. Ik heb zelfs op de bodem van de droogvallende beek gelopen.”

“In mijn bewerking van de schildersjas trek ik het watertekort breder en vraag ik aandacht voor de wereldwijde watercrisis. Dit beeld ik uit door op de schildersjas met behulp van een sponsje en kurk een langgerekte baan te stempelen met in een roestkleur gemengde textielverf. Deze baan geeft het wereldwijde probleem aan en de kleur roest de uitdroging. Om de uitdroging verder te accentueren heb ik mul met thee gekleurd en het weefsel voorzichtig uit elkaar getrokken. Vervolgens heb ik de mul op de gestempelde ondergrond vastgemaakt.”

“Gewoon aan het werk gaan is het belangrijkste dat ik heb geleerd tijdens deze masterclass. Dit is namelijk mijn valkuil; ik zit te lang te dubben over hoe ik iets aan zal pakken. Ik heb gemerkt dat je, door gewoon te beginnen, in een flow terechtkomt. Van het fotograferen heb ik geleerd dat het werk veel interessanter wordt als je het op een niet voor de hand liggende achtergrond fotografeert."

De resultaten van de Biezenmortel Masterclass zijn te zien tijdens de Handwerk en Quiltdagen, die van 15 t/m 17 november 2018 in de Brabanthallen in Den Bosch plaatsvindt.

0 items | € 0