Anneke Kersten - 'Weven op de grens'

Anneke Kersten mocht eind maart 2021 een week lang verblijven als artist in residence in Telpost Millingen op de grens van Nederland en Duitsland. De kleuren van het grote rivierengebied met de groenlanden en de indrukwekkende luchten vormden de inspiratie voor het weefwerk ‘color gradients’, dat zij die week gemaakt heeft. 

Naast het verblijf op een fysieke (lands)grens heeft Anneke een grens virtueel gepasseerd: in de winter van 2021 heeft zij de online weefcursus ‘Make your colors sing’ van Tien Chiu uit San Francisco (VS) gevolgd. De kleurmethodes uit deze lessen heeft Anneke toegepast in haar weefproject ‘Weven op de grens’.

Kunst met uitzicht op het water

‘Kunst In Millingen’ heeft sinds 2007 Telpost Millingen in bruikleen gekregen van Rijkswaterstaat Oost Nederland. Het gebouw aan de Rijndijk heeft een weids uitzicht op de splitsing van de Rijn in het Pannerdensch kanaal en de Waal. De Telpost wordt sindsdien door verschillende kunstenaars gebruikt als tijdelijk atelier. Voor Anneke was dit haar tweede verblijf; in 2015 heeft zij elf dagen in de Telpost gewerkt aan ‘Draden in beweging’, waarover je hier meer kunt lezen.

Vier decennia weven

Begin jaren 1980 begon Anneke met weven in de stad Eugene in de Amerikaanse staat Oregon: twee jaar weven op een college. Terug in Nederland heeft ze een aantal jaren weefcursussen bij Erica de Ruiter gevolgd. Halverwege jaren 1990 volgde ze de certificaatopleiding Weven in het Textielmuseum in Tilburg. Afgelopen decennium nam ze deel aan de kaderopleiding Weven Speciaal, de Museummasterclasses van het Textiel Festival en pakte ze vele andere weefactiviteiten op, zoals exposities en kunstmarkten. Inmiddels is ze weefdocent en geeft ze les in het Textielmuseum Tilburg en via Crafts Council Nederland, waar veel studenten en jonge textielontwerpers aan deelnemen.

Kleur en dubbelweven

'Kleuren en bijzondere materialen komen altijd terug in mijn werk.' Anneke heeft een variatie op het dubbelweven op eigen wijze verder doorontwikkeld naar transparantie in weefsels. Met gebruik van cottolin in vele kleuren, koperdraad en handgeverfd papiergaren gaat ze op zoek hoe haar inspiraties vorm te geven, veelal landschappen en thema’s. 'Ditmaal kwam ‘color gradients’ van de Amerikaanse Tien Chiu op mijn pad. Een kleurverloop van ‘over de grens’, dat ik nog niet eerder had toegepast en waarmee ik alle kleuren van het fantastische rivierengebied rondom de Telpost kon vormgeven in het project ‘Weven op de grens’.'

> Naar de website van Anneke Kersten

 

Meer

Tracy Widdess doet aan ´brutal knitting´
Sophie Utikal: vrouwenfiguren zonder gelaat
Brooks Harris Stevens: gouddraad als communicatiemiddel
“Gezichten” thema TxP (Textiel Plus) 256
0 items | € 0

Elke week

textielkunst

in je inbox?

Nieuwsbrief