101 vrouwen versierd door Marijke Schurink

In het kielzog van de publicatie van het boek 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis van historica Els Kloek in 2013 heeft textielkunstenaar Marijke Schurink 101 vrouwen geselecteerd van wie ze de foto’s heeft versierd. De expositie "101 Vrouwen versierd" is tot en met 27 mei 2018 te zien in het CODA Museum in Apeldoorn. 

Tekst: Monika Auch
Foto's: Theo Naessens

Hoe kwam je keuze voor "jouw" 101 vrouwen tot stand?

"Ik heb portretten gekozen waarvan ik het interessant vond om ermee te werken; op geleide van een blik, een zachte kleur of juist een brutale uitstraling. Ik heb me niet verdiept in de levensverhalen, alhoewel je soms niet ontkomt aan een bekend verhaal, zoals dat van verzetsstrijdster Hannie Schaft."

"Er is geen indeling naar tijdsbestek, ook niet naar maatschappelijke functie. Ik heb wel gezocht naar diversiteit in weergave; in olieverf, als foto, een ets of een prentje uit een gebedenboek. Soms vond ik het onscherpe, rafelige interessant om als uitgangspunt te nemen. Ik kan gefascineerd raken door een oogopslag, een beeltenis op een grafzerk, kleuren in een driehonderd jaar oud olieverfportret of zomaar een goede kop."

Schurink bewerkte papieren prints van foto’s met collagetechnieken. Ze knipte, plakte, kraste erop en voegde materiaal eraan toe. Digitale bewerkingen in Photoshop komen nauwelijks voor. De beperking in materiaalkeuze, het platte vlak en het papier vindt ze prettig eenduidig, en het vaste A4-formaat geschikt voor het maken van een serie.

"Ik kan gefascineerd raken door een oogopslag, kleuren in een driehonderd jaar oud olieverfportret of zomaar een goede kop."

We zien hier een portret van Anna van Egmont in olieverf. Wat was je uitgangpunt voor de bewerking die je hebt toegepast?

"Het feit dat zij zo’n prachtige jonge vrouw is. Het leven moet voor haar een geleefd bestaan zijn geweest; vol regels, protocollen en met maar weinig bewegingsvrijheid. Vandaar het aangebrachte netwerk over een deel van haar gezicht. Ik heb zacht materiaal gebruikt - een wollen, oranje deken vanwege de subtitel op het portret 'prinses van Oranje'. Haar sombere jurk heb ik opengewerkt waarachter een kleurig gemarmerd papier te voorschijn komt."

En hoe ben je tot je bewerking van Fien de la Mar gekomen?

"Fien de la Mar - met Josephina als haar volledige naam - werd vernoemd naar keizerin Joséphine de Beauharnais, de vrouw van Napoleon. Van Joséphine heb ik een afbeelding gezocht en verwerkt in het portret. Het zwart-witportret van Fien daarentegen komt uit een film. De twee portretten heb ik digitaal samengevoegd en daar met lagen en sluiers in gewerkt, waardoor er een soort (on)werkelijkheid ontstaat. Als actrice had Fien de la Mar daar telkens weer mee te maken."

Bij elk van de 101 portretten in het CODA Museum vind je informatie over de achtergrond van deze belangrijke vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis. In de museumwinkel is een boek over de expositie van Marijke Schurink te koop, met een voorwoord van Els Kloek.

Hoofdbeeld: Marijke Schurink, “Hannie Schaft; versierd portret”, 2017, foto, naaimachine borduursels en knopspelden, 28 x 21 cm. Foto: Theo Naessens.

0 items | € 0

Wil je elke donderdag per mail een artikel over textielkunst ontvangen?

Nieuwsbrief