image

Textiel Plus wordt slim!

In de Textiel Plus die in mei verschijnt, besteden we uitgebreid aandacht aan Smart Textiles, biodesign en nog veel meer innovatieve ontwikkelingen. Het inmiddels tot de HEMA doorgedrongen 3D-printen is een fascinerend proces dat in de professionele wereld veel wordt gebruikt door onder andere de medische industrie voor bijvoorbeeld protheses. Ook de kunstwereld ontdekt het 3D-printen en designers storten zich met grote interesse op deze techniek. Het resultaat is spectaculair te noemen. Sieraden, lampen, haute couture en zelfs een Amsterdams grachtenpand worden geprint. De ontwikkelingen gaan zo snel dat er in de wandelgangen al geruchten circuleren over 4D-printen. Voor het zover is, nemen we eerst een kijkje in de wereld van nu waarin een op maat gemaakt kostuum ineens een heel andere betekenis krijgt door de mogelijkheden van 3D-printen.

 

Kijk hier voor een voorproefje over deze fascinerende techniek en hier voor 3D-printprocessen.

 

Collectie: Iris van Herpen (2013)

image

Uit gelezen

De Italiaanse beeldhouwer, ecologist en performancekunstenaar Ivano Vitali geeft de dagelijkse krant een nieuwe bestemming. Van bedrukt papier draait hij garens waar geen lijm aan te pas komt. Vervolgens breit Ivano Vitali met behulp van zelfgemaakte breipennen levensgrote wandkleden, maar ook buitengewone couture die niet zou misstaan op de Parijse catwalk. De gepassioneerde ecologist wil laten zien dat welzijn en geluk afhankelijk zijn van respect voor het milieu en dat ieder mens zich moet inzetten tegen de vervuiling van de wereld. Met zijn recycling-breiwerk draagt hij zijn steentje bij aan een betere wereld.

Kijk hier voor meer informatie.

image

Goed geschoten

Een vakantiekiekje is snel gemaakt, maar het fotograferen van textielkunst heeft zo zijn eigen uitdagingen. Hoe leg je grillig gevormde objecten en quilts van groot formaat goed vast op de gevoelige plaat? Textielart.org legt in een aantal stappen uit hoe je het beste je eigen kunst kunt fotograferen!

Kijk hier voor meer informatie. Scroll naar beneden en klik op het filmpje 'How to photograph your art' van Saatchi online voor ondersteuning.

image

Inzenden voor publicaties

Nu het fotograferen onder de knie is, kunnen de perfecte plaatjes worden ingezonden voor twee spannende nieuwe publicaties. Upload foto's van je mooiste textielwerk en maak kans op een plaats in TextileArt around the world of Worldwide colors of felt.

Klik hier voor meer informatie.

image

Buitenaardse mode

De laatste collectie van de in Londen gevestigde modeontwerpster Maiko Takeda, ‘Atmosferic Reentry', is meer dan een reeks van draagbare sculpturen. Ultradunne plastic filamenten steken als borstelige haren uit de flexibele kleding - waarbij de kleur verandert van doorschijnend naar blauw en paars -, alsof ze blootstaan aan elektrische lading. De met grote precisie vervaardigde kleding geeft de drager een buitenaardse aanblik. De stekelige huid lijkt als het ondoordringbare pantser van een zee-egel. Voor Takeda, die oorspronkelijk uit Tokio komt, vormen geometrie, logica en ruimtelijke beleving de gemeenschappelijke basis voor haar ontwerpen. In haar werk is de Takeda altijd op zoek naar de toevoeging van een extra element dat de verwachtingen van de drager overstijgt. Het talent van Takeda bleef niet onopgemerkt. Zo droeg singer- songwriter Björk een creatie van deze talentvolle ontwerpster tijdens haar concerten. 


Kijk hier voor meer informatie.

Fotografie: Bryan Huynh.

image

Stof tot nadenken

'Het werk van Sara Vrugt (1981) lijkt nergens op, stelde journalist Lise Lotte ten Voorde. Een intrigerende uitspraak over de conceptuele ontwerpen van deze kunstenaar. Afgestudeerd aan de Koninklijke Academie in Den Haag in de richting modevormgeving maakte Sara Vrugt enkele collecties. Daar stopte ze vervolgens snel mee. De opmerking dat haar werk nergens op lijkt heeft een positieve lading; het werk valt inderdaad niet in een hokje te plaatsen. Uitgangspunt voor Sara is altijd een idee dat op vele manieren uitgedrukt kan worden. Van enorme installaties tot klein borduurwerk en ook haar eigen aanwezigheid bij een project kan een rol spelen. In het voorjaar van 2014 werkte Sara in het kerkatelier van de Oude Kerk in Amsterdam aan het project ‘Stof tot nadenken'. Samen met buurtbewoners, voorbijgangers, toeristen en prostituees wordt gewerkt aan een installatie met de 118 kerkstoelen van de Oude Kerk. Sara's ambitie is niet alleen om samen werk te maken, maar ook om een actueel onderwerp bespreekbaar en zichtbaar te maken.

Kijk hier voor meer informatie.

Stof tot nadenken in de Oude Kerk (2013). Fotograaf: Ernst van Deursen.

image

Borduren is goed voor de mens

Petra van der Steen is geïnteresseerd in narigheid. De kat die dood ligt achter het fornuis, je geliefde die de benen neemt, de jaren die verstrijken waardoor je nooit meer het leuke meisje wordt dat je ooit was. Volgens Petra geeft tegenspoed ons iets wat we wellicht harder nodig hebben dan voorspoed en vrede: uitdaging. Een uitdaging is borduren zeker. Het vergt enorme concentratie, er ontstaat geen vloeiende lijn zoals in een tekening. Het vergt een zee van geduld, want het is een traag proces. Gelukkig is er ook een positieve kant aan deze techniek. Borduren geeft rust en ruimte tot contemplatie. De handeling is een meditatief proces en als het eindproduct naar wens is, biedt het troost. Dat borduren goed is voor de mens, daar zijn textielliefhebbers Joe en Sam Pitcher het roerend over eens. Op hun platform textileartists.org is het interview te lezen dat beide heren met Petra van der Steen hielden.

Kijk hier voor meer informatie.

Speldenkussen van Petra van der Steen.

image

Wandelende zonnecellen

De Nederlandse modeontwerpster Pauline van Dongen was afgelopen maart finalist op South by Southwest Accelerator in Austin, Texas. SXSW Accelerator biedt een platform voor innovatieve bedrijven om hun start-ups te presenteren. Jaarlijks worden hier de meest indrukwekkende technologische innovaties gepresenteerd aan een jury van vakexperts, early adopters, journalisten, durfkapitalisten en investeerders. Pauline kreeg de kans om haar e-kleding, ‘Wearable Solar‘, te presenteren. 'Wearable Solar' bestaat uit twee ontwerpen; een jas en een jurk. De zonnecellen bevinden zich in verschillende compartimenten die opengevouwen kunnen worden wanneer de zon schijnt en weggevouwen kunnen worden wanneer ze niet nodig zijn. Beide ontwerpen kunnen, wanneer twee uur gedragen in de volle zon, genoeg energie genereren om een smartphone van 0 tot 100 procent op te laden.

Kijk hier voor meer informatie en hier voor het maakproces.

Fotografie: Mike Nicolaassen.
Haar en make-up: Angelique Stapelbroek.
Model: Julia @ Fresh Model Management.

image